Introducere
”Învață din greșelile altora. Nu poți trăi suficient pentru a le face pe toate singur.”
– Eleanor Roosevelt
Eforturile mele în ceea ce privește finalurile se întind pe o perioadă de mulți ani ca antrenor și reprezintă un efort continuu de a ajuta elevii să-și îmbunătățească abilitățile în această fază a partidei extrem de importante, și decisive în accelași timp, De multe ori am fost martor la următoarea situație: un jucător, care a învățat un final teoretic cu pasiune, devine atât de încrezător încât are certitudinea că o astfel de poziție nu poate avea niciun secret pentru el. Dar apoi el ajunge în această poziție pe tabla sa într-un joc de turneu – uneori chiar în următoarea
ziua dupa însușirea finalului – și dezastrul se întâmplă.
Interesant este că gafa decisivă nu este de obicei o „noutate”, ci mai degrabă un tipic încălcarea teoriei finalului jocului văzută în unele jocuri anterioare, uneori chiar săvârșită de cutare sau cutare mare maestru. După cum Tartakower a remarcat odată : „Toate gafele sunt toate acolo, așteaptă să fie făcute.’
Din experiența mea, cel mai bun mod de a ne însuși finalurile este prin rezolvarea unor exerciții precum cele ce urmează.
Un astfel de exemplu este o partidă de la Campionatul European U18 2014 din orașul Batumi,Georgia, jucată de extraordinarul talent spaniol Jaime Santos Latasa. Într-un moment crucial al jocului care i-ar fi putut aduce titlul, Jaime a stricat mai întâi o poziție promițătoare în jocul de mijloc și apoi, dezamăgit de modul în care se dezvoltase jocul, a ajuns într-un final teoretic de remiză. Rezultatul i-ar fi adus medalia de bronz. Dar apoi s-a întâmplat asta:
Pentru a profita la maxim de acest curs urmează acești pași:
- notează fiecare poziție în caiet
- calculează fără să muți piesele pe tablă
- scrie soluția în caiet
- compară calculul tău cu rezolvarea de sub diagramă. Dacă soluția ta e greșită scrie rezolvarea corectă.