Drobeta Turnu Severin
Regele este singura piesa care nu are dreptul de a sta pe un camp atacat de o piesa adversa. In aceasta pozitie albul este la mutare si poate juca R:b1 dar nu poate juca R:b2 sau R:c3 deoarece in ambele cazuri ar ajunge pe un camp atacat de o piesa adversa.
De asemenea campurile b3, d3, d2 si d1 sunt inaccesibile regelui alb deoarece sunt controlate de piesele negre.
O alta caracteristica a regelui este aceea ca in caz ca acesta este atacat el trebuie aparat imediat.
Atacul asupra regelui se numeste SAH, si este notat cu +.
In aceasta pozitie ultima mutare a albului a fost 1.Cf3-e5 atacand in acelasi timp turnul si regele negru.
Conform regulilor jocului, regele nu poate fi lasat sub atac, sau, dupa cum spun jucatorii de sah, in sah. Oricat ar vrea sa nu piarda turnul negrul este obligat sa mute regele: 1…Rg6-f6 dupa care urmeaza 2.Ce5:d7+ si in curand va castiga partida.
Exista trei posibilitati de a ne apara impotriva sahului:
1.sa indepartam piesa care da sah, prin mutarea Db6:c7
2.sa scapam de sah mutand regele pe un camp care nu este atacat de o piesa adversa, de ex. Re7-f8
3.sa interpunem o pieaa proprie intre rege si piesa care da sah, de ex. Td8-d7. Observam ca aceasta a 3-a modalitate nu poate fi aplicata in cazul sahurilor calului, deoarece calul sare peste piese.
Regele este singura piesa care nu poate fi capturata, astfel ca regii vor ramane pe tabla pana la sfarsitul jocului.
O alta regula importanta este aceea ca regii nu au voie sa se apropie unul de altul pe campuri alaturate. Regii trebuie sa fie despartiti intotdeauna cel putin de un camp.